خاطرات و خطرات خبرنگاران

خاطرات ایرنایی ها

خاطرات و خطرات خبرنگاران

خاطرات ایرنایی ها

ماجرای اسارت کاظم اخوان عکاس ایرنا در جنوب لبنان - شاکر کسرایی

 

در تابستان 61 بعد از حمله اسراییل به جنوب لبنان،‌ در یک گروه خبری چهارنفره، کاظم اخوان بعنوان عکاس و من بعنوان خبرنگار و مترجم به همراه دو تن دیگر از همکاران ،‌ برای پوشش خبری این حمله،‌ به دمشق عزیمت تا از این طریق عازم بیروت شویم.

 

کاظم اخوان،‌ عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی روز 14 تیرماه 61 بهمراه سه تن از دیپلمات های ایرانی هنگام عزیمت به لبنان در حومه بیروت توسط نیروهای فالانژ ربوده و به نیروهای اسرائیلی در لبنان تحویل داده شدند که از آن تاریخ تاکنون هیچ خبر موثقی از آنها دریافت نشده است.

کاظم اخوان در سال 61 بعنوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و من هم بعنوان خبرنگار و مترجم در این خبرگزاری مشغول کار بود یم . زمانی که نیروهای اسرائیلی در تابستان 61 به لبنان حمله کردند و تا بیروت رسیدند، خبرگزاری تصمیم گرفت یک گروه خبری برای پوشش اخبار این تجاوز به لبنان اعزام کند.

گروه خبری چهارنفره بود که آقای کاظم اخوان بعنوان عکاس و بنده بعنوان خبرنگار و مترجم بهمراه دو تن دیگر از همکاران خبرگزاری به دمشق عزیمت تا از این طریق عازم بیروت شویم.

چند روزی را در دفتر ایرنا در دمشق سپری کردیم تا زمینه اعزام ما به لبنان که در اشغال اسرائیلی ها بود، فراهم شود. ولی از آنجا که کنترل همه راه های ارتباطی لبنان و سوریه در دست اسرائیلی ها و نیروهای فالانژ بود به ما توصیه شد که چند روزی در دمشق بمانیم تا راه کم خطر برای سفر به بیروت انتخاب شود و آنگاه گروه خبری ایرنا به لبنان عزیمت نماید.

در این میان کاظم اخوان که در آن سال ها، جوانی لاغر اندام ولی بسیار فعال و پر انرژی بود ، اصرار داشت که " به هر قیمتی شده باید به لبنان عزیمت کنیم و لحظات تجاوز نیروهای اسرائیلی به لبنان را ثبت نمائیم ".

کاظم اخوان هر روز به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق می رفت و از مسئولین سفارت میخواست زمینه اعزام گروه خبری به لبنان را فراهم سازند ولی سفارت می دانست که اگر راه مناسبی انتخاب نشود، امکان ربودن هیئت اعزامی بسیار زیاد خواهد بود.

کاظم اخوان که در جنگ های نامنظم و در کنار شهید چمران در جنگ علیه نیروهای بعثی شرکت کرده بود، همواره می گفت که من در جبهه های جنگ تحمیلی شهید نشدم و آرزو دارم در لبنان شهید شوم.

روزهای زیادی را در دمشق سپری کردیم ولی کاظم اخوان هر روز بیش از پیش نسبت به عزیمت به لبنان علاقمند می شد و اصرار داشت که زود تر به بیروت برود.

در این مدت یکبار به شهر بعلبک در شرق لبنان و در مرز سوریه عزیمت و در آنجا گزارشی از کمک های ارسالی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به مردم لبنان تهیه و بهمراه عکس هائی از کاظم اخوان به تهران ارسال نمودیم.

در بعلبک مصاحبه ای با حسین موسوی ابو هشام رهبر جنبش امل اسلامی انجام دادم که کاظم اخوان زحمت گرفتن عکس این مصاحبه را کشید .

کاظم اخوان معتقد بود که ما نباید در دمشق بمانیم چون ماموریت ما پوشش خبرهای تجاوز اسرائیل به لبنان است ولی چون راه دمشق - بیروت بسته بود و سفر خبرنگاران به بیروت امکان پذیر نبود، مجبور شدیم در دمشق بمانیم .

در یکی از روزهای گرم دمشق از سفارت به دفتر ایرنا اطلاع دادند که زمینه سفر هیئت خبری ایرنا به لبنان فراهم شده و تا بیست و چهار ساعت آینده گروه خبری به بیروت اعزام خواهد شد.

کاظم اخوان وقتی این خبر را شنید، بسیار خوشحال شد و به من گفت که برای فراهم کردن مقدمات عزیمت به لبنان ، به سفارت می رود .

کاظم اخوان بعد از ظهر همان روز به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رفت تا مقدمات سفر را فراهم آورد.

کاظم اخوان شب را در سفارت ماند و صبح روز بعد زمانی که به سفارت رفتم به من گفتند که وی صبح زود به اتفاق سه دیپلمات ایرانی دیگر یعنی موسوی ، متوسلیان و مقدم به بیروت عزیمت کرده است .

قرار شد من نیز در فرصت بعدی به لبنان منتقل شوم و لدا به دفتر ایرنا در دمشق بازگشتم به این امید که بتوانم در اولین فرصت به بیروت عزیمت و به گروه ملحق شوم. ولی متاسفانه عصر همان روز خبر ربوده شدن کاظم اخوان و سه دیپلمات ایرانی به دمشق رسید .

از آن زمان تاکنون تلاش سفارت و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای نجات جان ربوده شده گان به نتیجه نرسید.

ظرف بیست و شش سال گذشته خبرهای ضد و نقیضی درمورد سرنوشت کاظم اخوان و دیپلمات های ایرانی از سوی خبرگزاری ها مخابره می شود ولی هیچکدام نتوانسته سرنوشت این گروه را مشخص نماید.

امید است تلاش های جمهوری اسلامی برای مشخص شدن سرنوشت کاظم اخوان و دیپلمات های ایرانی که جان خود را به خطر انداختند به نتیجه برسد و این چهار تن هر چه زودتر آزاد و به میهن اسلامی بازگردند .

شاکر کسرایی

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مصباح راد یکشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:16 ق.ظ

سلام من مصباح راد هستم مشغول تحقیق در مورد بخشی از زندگی 3 دیپلمات و خبرنگار ایرنا هستم اگر قراری بذارید تا همدیگر را ببینیم ممنون میشم
09192008746 مرتضی مصباح راد
مجری و گزارشگر شبکه 2 و3

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد