خاطرات و خطرات خبرنگاران

خاطرات ایرنایی ها

خاطرات و خطرات خبرنگاران

خاطرات ایرنایی ها

وقتی باید ممنون امریکا باشیم ! - مجید زاغری

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق از چهره های سیاسی بسیار زیرک و مدبریه که بارها درایتش رو در مدیریت جامعه دیده بودم . به خصوص دورانی که در منطقه خودمختار کردستان عراق به عنوان نفر اول بود .
 شاید همین مدیریت ها بود که بعدها و پس از سرنگونی رژیم بعثی به عنوان رئیس جمهور برگزیده شد.
پیش از این ها چندین بار باهاش گفت وگو داشتم و هر بار نکات ظریفی در ذهنم به یادگار ماند.
فکر می کنم سخن گفتن با مرد مبارز و سرد و گرم چشیده ای چون جلال طالبانی که کرد زبانان " مام جلالش " می خوانند تجربه و غنیمت بزرگی باشه.
بار دومی که با او گفت وگو کردم بااینکه حدود ۷ سال از مصاحبه اولم می گذشت به راحتی به خاطرم آورد و این برام خیلی عجیب بود.
دراین گفت وگو بحث به رابطه مردم عراق با نیروهای امریکایی و اینکه مردم عراق آیا وام دار و مدیون این نیروها هستند ، کشیده شد.
 بحث برسر این مساله بود که چرا باید امریکاییها به راحتی منابع طبیعی عراق را چپاول کنن و این قضیه تا به کی می خواد ادامه پیدا کنه ، مگر اونها برای مردم عراق چه کردند که چنین بهای سنگینی طلب کنن.
او همینطور که با خودکار روی میزش بازی می کرد بعدازمکثی گفت:"شما فقط هشت سال درگیر جنگ با صدام بودید و هزاران کشته دادید و سالها از اقتصادتان عقب افتادید و در این مدت هزاران بار مردمتان صدام را یزید خطاب کردند و برای نابودیش دست به دعا برداشتند.
ما نیز در کردستان عراق ۳۰ سال با اون جنگیدیم و جوانان زیادی را از دست دادیم که امروز می توانستند کمکمان باشند. برای ساختن دوباره عراق . همه ما و شما جنگیدیم و جنگیدیم و دعا کردیم اما حتی به اندازه یک متر نتوانستیم صدام را جابجا کنیم،  اما نیروهای امریکایی در ظرف ۲۰ روز او را ساقط کردند.
حالااگر این سرنگونی توافقی پشت پرده هم که باشد دراثر فشار بوده و صدام آدمی نبود به راحتی چیزی رو بپذیرد.
ما عراقیها و شما ایرانیها  باید بابت همین یک کار، ممنون امریکاییها باشیم".

این نگاه به نیروهای امریکایی و یه جورایی استفاده ابزاری از اونها برای سرنگونی دشمن عین سیاست بود و معتقدم طالبانی انسانی تمام قد سیاسیه .

او معتقد بود امریکا چه ما بخواهیم چه نخواهیم قدرت اول دنیاست و تاثیرگذار در عرصه های سیاسی و اقتصادی و نظامی و باید با پنبه سرش رو برید و از قدرتش برای منافع ملت بهره برد ...

این گفت و گو ادامه پیدا کرد و دراین خصوص و درباره راههای خروج به مرور نیروهای امریکایی و انتقال قدرت به عراقیها هم طرح هایی داد که نخواست در خبر منعکس بشه ... 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد